Mijn boeken vind je hier: boeken op Papieren Avonturen





3 October 2012

labelkaart: hoe doe je dat
tag card: how-to

*waarschuwing: heel veel foto's in dit bericht*
*warning: photo loaded post*

Nog een labelkaart en deze keer maakte ik foto's van een van de manieren hoe zo'n 'boekje' te maken.
Another tag card and this time I made some photos while working on it to share one of the ways to make such a 'booklet'.
'congratulations'
De labelvorm snij ik uit met een stans, maar dat kan natuurlijk net zo goed met de hand. Die 'zoeker' maakte ik om te zien of het patroon me wel bevalt voor dit label: 'jawel, dus laten we maar beginnen' :)
I cut the label with a die cutting machine, but of course cutting by hand is easy too. The viewfinder I made to see if I liked the chosen sheet for the occasion: 'yep, it looks okay, so let's start' :
Eerst een reep papier afsnijden, 2 cm breder dan het label.
First cut a strip an inch wider than the tag die.
De strip dubbelvouwen, 4 cm langer dan de labelvorm (let niet op het overhangende deel, de strook was veel te lang).
Fold the strip, be sure it's 1,5" longer than the die (don't pay attention to the overhanging piece, the strip was far too long).
Op ong. 1 cm terugvouwen.
Fold back at approx. half an inch.
Zo ook de andere kant, je krijgt een soort harmonica.
Repeat with the other side, you'll have an accordeon shape.
Veel foto's, maar toch net een te weinig... Let op, dit is een belangrijke stap:
De gevouwen strook op de stans leggen, net boven de onderrand. Dan door de stansmachine halen.
Lot's of photos and even than one short... Pay attention, this is a key step:
Place the folded strip on the die just above the lower edge. Than feed it through the machine.
Op deze manier wordt de zigzag er niet afgesneden en krijg je een 'boek' in labelvorm.
This way the accordeon will not be cut off and you will have a 'booklet' in tag shape.
De 'pagina's' vouwen en op maat snijden.
Fold your pages and cut to size.
De middenvouw uitvouwen (en de pagina's versieren :))
Fold back the centre fold (and decorate your pages :))
Drie gaten voorprikken, in het midden, boven en onder.
Pierce three holes, in the middle, top and bottom.
Restje garen in de naald, ong.3x de afstand tussen bovenste en onderste gat
Use a piece of thread approx. 3x the lenght between the top and bottom hole.
De pagina's worden vastgezet met een cahiersteek. Eerst van buiten naar binnen steken door het middelste gat.
The pages will be attached with a pamphlet stitch. Start sewing at the middle hole, from the outside in.
Steek door het bovenste gat naar buiten.
Exit at the top hole.
Door het onderste gat weer naar binnen.
Enter again at the bottom hole.
En door het middelste gat weer naar buiten.
And exit again through the middle hole.
Zorg dat de uiteinden aan weerszijden van de draad uitkomen en knoop vast. Knip de draadjes af op ong 1 cm.
Be sure to have ends of thread at both sides of the long stitch and tie-off. Cut the thead ends at half an inch.
De rug weer terug in model gevouwen.
Fold the spine back in shape.
Het tussenschotje is hier gemaakt van hetzelfde papier als de pagina's, maar dat kan van vanalles: karton, stukje dun balsahout, iets met een contrasterende kleur, bedenk 't maar...
The 'spine panel' is made from paper here, but it can be anything, just choose something fun you like: cardboard, balsa, contrasting color...
Met een plakstift vastgeplakt en in de rug geplakt
Attached in the spine with a gluestick
Weg is de zigzag
Zigzag is gone now
Laat anderen maar raden hoe je dit maakte ;)
Let others guess how you did it ;)
De tekststempel, gebruikt in het kader, inkte ik met een stift, zo kon ik één van de woorden gebruiken i.p.v. de hele stempel.
The text on the front is inked with a marker, that way I could use one word instead of the whole stamp.

stamps: spiritual journey (stampotique) - bird (stampers anonymous) - dutch text (different colours), die: tim holtz alterations tags&bookplates, marker: tombow n17, 

Dat was deel 1, nu deel 2 :)
Je kunt natuurlijk ook eerst naaien en dan pas de label uitsnijden, dan hebben je pagina's ook een labelvorm.
So far part 1, now for part 2 :)
Of course you can sew the pages first and cut the tag afterwards, that way your pages will have a tag shape too.

En wie zegt dat het rugpaneeltje niet mag uitsteken? Ik niet :) Daar kun je ook allerlei leuks mee doen. Ik heb het hier recht en simpel gehouden, maar je kunt echt alle kanten op.
Who says the spine has to fit? Not me :) So there's another embellishment opportunity. I kept it straight and simple here, but the sky is the limit, really.
Ik vind het altijd leuk om te horen of zo'n lesje te pas is gekomen :) Mijn mailadres vind je in mijn profiel (klik).
I'm always happy to hear if such a tutorial came in handy :) My email adres is in my profile (click).


Het zijn drukke tijden hier, ik duik weer even onder.
Busy times around here, I'm off for a few days again.


post signature

25 comments:

  1. Wat ontzettend leuk! Wist niet dat er van die mooi stempels bestonden. gr.
    Marga

    ReplyDelete
  2. Wat een leuke tutorial en wat een prachtig resultaat! Ik vind ook je stempels en kleuren erg mooi. Dank je wel!

    ReplyDelete
  3. Ik hou van blogberichten met heeeeel veel foto's :)
    Mooi duidelijk uitgelegd. Dank je wel!
    Dat zijn nog eens prachtkaartjes/boekjes !

    ReplyDelete
  4. Leuk boekje, grappig om het in de vorm van een label te doen. De stans om het label uit te stansen is dat zo'n Cuttlebug achtige machine of echt alleen een label stans? Ik ben daar nl. al heel lang naar op zoek en heb er nooit een kunnen vinden. Ik zou het heel erg op prijs stellen als je me liet weten waar je hem gevonden hebt. En de stempel met Spiritual journey heb ik gezocht bij de stampotique, maar niet kunnen vinden. Heb je die al lang?
    Groet, Joke (jokehardenbol@waterleliedesign.nl)

    ReplyDelete
  5. @Joke: 't Was even zoeken, maar ik heb de stempel gevonden: http://www.stampotique.com/stamp/amy-wilson-wellenstein/7148.html

    De labelstans die ik gebruikte gaat door een machine, ik heb de Vagabond (een electrische). Ik heb ook wel eens een handpons gezien in labelvorm, niet zo heel groot als deze, meer iets van 6 cm hoog, o.a. bij Pipoos en De Craftorij. Ik weet alleen niet of ze die nog hebben.

    groetjes, Dymphie

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Joke p.s. je kunt zo'n boekje natuurlijk heel eenvoudig in een gewone vorm maken. Als je dan toch labelvorm wilt, snij je de hoekjes er af :)

      Delete
  6. Dat ziet er echt heel leuk uit, en ook makkelijk om te maken. Dank je voor het delen van deze duidelijke beschrijving.

    ReplyDelete
  7. Wauw, leuke tutorial, erggggggg geschikt voor DIOL ☺☺☺
    Dank voor de beschrijving, daar leert een oud mens nog eens wat van!
    Hmmm een electrische stansmachine..oh, die zet ik op mn verlang(lang)lijst!

    ReplyDelete
  8. Dank je Dymphie voor je fantastische uitleg. Ik heb er veel van geleerd en ga het zeker uitproberen.
    groetjes
    Marja

    ReplyDelete
  9. ... zelfs geschikt voor mensen onder de 50 (haha, Sproet)

    Leuke uitleg, dank je wel, Dymphie

    ReplyDelete
  10. Wat een knap en duidelijk lesje... Heerlijk met zoveel foto's. Ik probeer dit zeker uit en laat het weten. En dat zal echt wel niet zo heel lang duren... Bedankt voor de mooie duidelijke uitleg.

    Groetjes,
    Jeanine

    ReplyDelete
  11. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dat gaat van pas komen!

    ReplyDelete
  12. Wow, wat mega leuk is dit, Dymphie ! Bedankt voor de duidelijke uitleg !

    ReplyDelete
  13. Perfect voor mij sintcadeautjes. Waar ik echt al aan moet gaan beginnen, want dochterlief neemt op het moment nog lekker veel tijd in beslag. En dit jaar moet er toch echt wat meer zelfgemaakt komen. Met mooie kaartjes eraan.

    ReplyDelete
  14. Oh cool, dat ga ik zeker uitproberen :o)

    ReplyDelete
  15. Van zodra het hier iets minder druk wordt probeer ik het zeker uit want het resultaat is prachtig.
    Snijden zal wel met de hand moeten gebeuren:)

    ReplyDelete
  16. Wow. I just found you through a link on Joke's blog post. I never was a paper person but I do love making books. My friend who is totally paper and I started surface design workshops in the US and she taught a paste paper workshop. It was great fun. I am very happy I found you and have added your blog to my homepage. Looking forward to hours reading old blog posts of your. I also send your URL to my paper friend...

    ReplyDelete
  17. Leuk Dymphie!
    Ga ik uitproberen!!!

    ReplyDelete
  18. ik word wel blij van zo'n berichtje met veel foto's en uitleg.
    groetjes van imke

    ReplyDelete
  19. Super leuk, super duidelijke beschrijving, super duidelijke foto's, weer super zoals Dymphie dat weer uit kan leggen!
    Dank je wel Dymphie voor je super leuke blogbericht, die wordt weer bewaard!
    Groetjes van Yvon

    ReplyDelete
  20. Gaaf Dymphie! Ga ik zeker proberen, dank je wel voor je duidelijke uitleg.

    ReplyDelete
  21. beide heel erg leuk en mooi gemaakt, heb het maar gelijk gepint dan weet je dat vast ☺

    ReplyDelete
  22. Wow, Dymphie, wat een leuke boekjes. En een super uitleg. Dan moet het mij zelfs nog lukken!
    Heel veel groetjes en een fijne zondag,
    Ini

    ReplyDelete
  23. Dat valt hier duidelijk in de smaak. Super bedankt voor de tutorial, heel duidelijk. Dat vraagt om uitproberen! Ik heb het gepind, om het niet te vergeten :)

    ReplyDelete
  24. Dank je voor je duidelijke uitleg! Een gedeelte herken ik nog uit een ver verleden, maar tjonge; wat ben ik er veel van vergeten! Groetjes, Gerrina

    ReplyDelete

Leuk dat je m'n blog bezoekt, bedankt voor je reactie!


Thanks for visiting my blog. It's fun to read your comment!

Related Posts with Thumbnails

yep, i'm counting too :)