Mijn boeken vind je hier: boeken op Papieren Avonturen





26 October 2010

envelop maken
homemade envelopes

Dit weekend maakte ik wat kleine vierkante enveloppen met deze tutorial: klik. Vandaag heb ik een variatie gemaakt voor een standaard Europese maat kaart.
This weekend I made some small square envelopes using this tutorial: click. Today I made my own variation to obtain a standard European size envelope to use for card mailing.





Zo'n envelop maak je uit een vel papier van 19,5 x 19,5 cm. De enveloppen zijn dan ong. 11 x 15,5 cm.
Omslagen van tijdschriften zijn mooi stevig om te gebruiken en niet zo goed gelukte marmervellen zijn ook geschikt ;) Laat het recyclen maar beginnen!
Such an envelop is made from a sheet size 19,5 x 19,5 cm. The envelopes will be appr. 11 x 15,5 cm.
Covers from magazine have a nice weight to use and not so succeeded marbled papers are suitable too :) Let the recycling begin!



Markeer aan beide zijde van een hoek een punt op 8 cm, doe dit ook bij de hoek diagonaal ertegenover.
Mark a point at both sides of a corner at 8 cm, repeat at the corner diagonal of the first one.




Pons of knip rechte hoekjes uit de gemarkeerde punten
Punch or cut square corners at each marked point




Je vel ziet er dan zo uit, je kunt nu de vouwlijnen rillen (van geponst hoekje naar geponst hoekje):
Your piece looks like this now, score the four sides (from punched corner to punched corner): 






Snij op 6 cm van de rillijn van een van de grote punten een hoek af voor de onderkant van de envelop.
Cut a corner from one of the large folds at 6 cm from the score line. This will make the 'bottom' (engl.?) of the envelope.




De overgebleven drie hoeken van de envelop heb ik met een hoekronder geponst. Als je papier uit een tijdschrift gebruikt is een voering erin wel mooi, ik maakte deze uit een taartpapier.
I've use a corner rounder to punch the remaining three corners from the envelope. When using paper from magazines I like to make a liner, this one is made from a cake liner. 




Randjes dichtplakken met dubbelzijdig tape en je envelop is klaar voor de post.
Close with two-sided tape and your envelope is ready to mail.


oeps, verkeerd om dichtgeplakt, de kleine flapje binnenin staat mooier :)
oops minor error, the small sides taped beneath the large 'flap' give a nicer look :)


Als iets niet duidelijk is hoor ik het graag :D 
Veel plezier!
When something is not clear I would love to hear it :D 
Enjoy!!


˚˚˚˚˚
aanvulling: Ik heb een mal getekend, dan is het zeker duidelijk :)
edit: I've drawn a template to make sure all is clear :)



post signature

p.s. ART Specially wedstrijd: klik

19 comments:

  1. prachtige enveloppen!(wat wil je ook met zulk mooi gemaakt papier!)

    PS leuke link voor DIOL ;)

    ReplyDelete
  2. wauw, die gooi je toch niet weg als je ze krijgt, hoe maak je het adresstukje goed zichtbaar doordat bont papier? Geweldig dimphie

    ReplyDelete
  3. Die gemarmerde is een mooie, maar deze met voering vind ik ook wel heel leuk! Lijkt me handig om daar een voorraadje van te hebben, komt op mijn lijstje ;)

    ReplyDelete
  4. @janine: ik plak vaak een grote blanco sticker op de achterkant waar ik het adres op schrijf, de achterkant wordt dus de voorkant zogezegd :D (en de vlop is zo ook meteen dicht)

    ReplyDelete
  5. Prima uitgelegd Dymphie! Mooie enveloppen.

    ReplyDelete
  6. Bedankt voor de duidelijke tutorial, die moet ik ook eens proberen. Veeeeeeel leuker dan die saaie witte enveloppen, ik vind de jouwe in ieder geval super! Maar ik wist al dat jij vaak van de verpakking ook veel werk maakt :o)

    ReplyDelete
  7. oh thanks Dymphie...great looking envies and alles klar with the instructions too......

    ReplyDelete
  8. these are fabulous, dymphie!!! and i love the way you used some help from your punches to snip those corners.....great idea! xox, :))

    ReplyDelete
  9. Super dat je voor ons de rechthoekige afmetingen hebt uitgevogeld. Prachtige enveloppen.

    ReplyDelete
  10. Goede tutorial, handig ! Dank je wel. En hoezo mislukt marmerpapier ? Het is prachtig ;-)

    ReplyDelete
  11. Leuke link . En prima tutorial.
    Mooi papier hoor!

    ReplyDelete
  12. Ziet er goed uit, zal het ook eens proberen!!

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. prachtige enveloppen, vooral de voering is prachtig!!!

    ReplyDelete
  15. Dit is super!

    Jaaaren geleden heb ik ook uit tijdschriften enveloppen gemaakt, maar niet zo professioneel als jij. Dank je wel voor de uitleg, die gaat in mijn favorieten (-:
    Fijn weekend, groetjes van Judith

    ReplyDelete
  16. I think you are a pro at marbled papers, Dymphie. They are fantastic!

    ReplyDelete
  17. Geweldig hier was ik net naar op zoek...
    Ga ik morgen direct uitproberen...

    Dank je wel voor deze tut...
    Liefs
    Vengy

    ReplyDelete
  18. Leuk dit!
    Ik kwam op je blog omdat ik een bepaalde set foam stempels zocht (omdat ik wilde weten hoe ik die set van 2 x 6 weer in het tasje kreeg en welke stempel ik miste, mijn zoontje had ermee gespeeld). Die stempels gebruikte ik niet vaak. Ik zag hier geloof ik iets staan over foam stempels, (was gisteren of eergisteren al), wat verder geklikt, je perpetuum folding card gezien, nog wat verder geklikt naar deze post (want ik maakte op een veeeel omslachtigere manier zelf mijn enveloppen) en was ook geintrigreerd door het marmeren. Dus even je linkje gevolgd naar waar je de workshop hebt gevolgd.
    Leuk die site. Eens kijken waar Barbara woont, zal vast wel weer aan de andere kant van het land zijn. En wat blijk, in dezelfde stad, Den Haag! Yay! en dan lees ik ook nog iets over een feel good market die (onder voorbehoud) eind mei dit jaar plaats gaat vinden daar? Mijn moeder komt dan op bezoek vanuit het zuiden maar die gaat maar gewoon mee. Ik hoop dat het doorgaat.
    En zo zie je maar weer wat een simpele zoekopdracht teweeg kan brengen...
    groeten,
    Debbie.

    ReplyDelete

Leuk dat je m'n blog bezoekt, bedankt voor je reactie!


Thanks for visiting my blog. It's fun to read your comment!

Related Posts with Thumbnails

yep, i'm counting too :)