Mijn boeken vind je hier: boeken op Papieren Avonturen





27 November 2006

Japanse bindwijze / Japanese stab binding

meer van mijn japanse bindingen (klik)


*****


Op een van mijn groepen kwam de link van SanDiego Museum of Art voorbij. Op die website wordt een aantal manieren beschreven om leuke boekjes te maken, een daarvan is een boekje met de Japanse bindwijze en dat is altijd leuk om te doen. Als je ooit naald en draad hebt vast gehad om te borduren dan kun je dit. Zelfs mij, die in haar leven geen enkel borduurwerk tot een goed eind heeft gebracht lukt het. Ik heb ze in diverse patronen gemaakt, van de eenvoudige rechte tot redelijk ingewikkelde patronen. Officieel hoor je het papier dubbel te vouwen en een slappe kaft te maken. De gevouwen kant van de pagina's komt dan aan de voorzijde en de open kant aan de rug. Vaak komt het me beter uit om een gewone kartonnen band met linnen of papier te bekleden, dus dan gebruik ik wel de Japanse manier van binden maar niet de officiele wijze van Japans boeken maken.
On one of my groups the link to the
SanDiego Museum of Art was posted. On that website there are a few tutorials to make fun books, one is a book made with a Japanese stab binding and that's always fun to do. When you have ever did some embroidery you can do this. I've never finished an embroidery piece in my live and I make these books, so it cannot be that difficult. It's fun to try several patterns, there are fairly simple ones and rather complicated ones.


Dit is een klein boekje van eigen geschept papier opgeleukt met gewoon naaigaren. De binding is gemaakt met borduurgaren.
This is a little book made from homemade paper filled with ordinary sewing-thread. The binding is made with embroidery floss.




De volgende is gemaakt voor een 25 jarig jubileum van een collega, een eenvoudige rechte binding.
Next one is made for a co-worker who celebrated 25 years working, a simple straight binding.





Nog een voor een collega die een nieuwe baan vond.
Another one for a co-worker who left us for another job.




Ik heb jammer genoeg geen foto van het boek dat ikzelf het mooist vind geworden. Het is gemaakt voor het 45-jarig huwelijk van mijn ouders. De foto's laten het werk in uitvoering zien, een snelle gedeeltelijke binding om aan mijn zus te vragen welke kleur lint ik zou gaan nemen. Als ik bij mijn ouders ben zal ik toch nog eens een foto maken van dat boek...
I don't have a photo of the the one I like best when it was finished. It's made for my parents 45th anniversary. The pics show the work in progress, I made a quick partial binding to ask my sister wich colour ribbon I would use. Once I will make a photo of the finished book when i'm at my parents...





We hebben voor het goudkleurige lint gekozen.
We decided to go for the gold ribbon.


Van deze binding heb ik ook nog het patroon bewaard en als je de moed hebt gehad helemaal tot hier door te lezen dan word je nu beloond...
From this binding I saved the template, when you were brave enough to read this post to the end you are rewarded with it...




De oranje lijnen zijn voor de binding, de andere om de gaatjes netjes op een rij te krijgen.
The orange lines are the binding lines, the other ones are for keeping the holes in a straigt row.





aanvulling:
op youtube vind je een lesje van een Duitse(?) boekbinder in drie delen (zonder gesproken woord)
japanse bindwijze deel 1
japanse bindwijze deel 2
japanse bindwijze deel 3




edit:
on youtube you will find a tutorial by a German(?) bookbinder in three episodes (non-spoken)




7 comments:

  1. Leuke techniek om eens te proberen. Jouw eigen geschept papier is bijzonder mooi.
    Ik sta steeds weer versteld van jouw veelzijdig talent!
    Prachtig, een eigenhandig gebonden boek voor je ouders.

    ReplyDelete
  2. This looks so incredible! What a wonderful gift.

    ReplyDelete
  3. wow, wow, wow.......these books are gorgeous. I know everybody who receives them will love them...beautiful!

    ReplyDelete
  4. Hallo. om mijn stage en afstudeerprojecten te presenteren was ik opzoek naar de japanse boekbind manieren en denk er via jouw blog wel uit te komen. Nu had ik in mijn hoofd om het ongeveer op dezelfde manier te doen als het MCH boek. ik vroeg me af hoe jij aan deze hardcover kaft kwam met zo breed stuk aan de linkerkant? Ik hoor het graag van je!

    Groetjes Nienke Idzerda

    ReplyDelete
  5. hallo Nienke,
    ik kan je niet mailen, dus ik hoop dat je dit leest.
    De harde kaft heb ik gemaakt met 3mm dik grijsbord, een dik karton dat boekbinders gebruiken, te koop bij o.a. tekenvakhandel en goed gesorteerde hobbyzaken of bij de plaatselijke drukkerij/boekbinder.
    Als je wilt weten hoe je de bekleding doet zou je op Youtube kunnen kijken. Je mag me altijd mailen als je vragen hebt, m'n email staat bij m'n profiel.

    ReplyDelete

Leuk dat je m'n blog bezoekt, bedankt voor je reactie!


Thanks for visiting my blog. It's fun to read your comment!

Related Posts with Thumbnails

yep, i'm counting too :)