Mijn boeken vind je hier: boeken op Papieren Avonturen





18 August 2009

50 books #34

Een binding op de Japanse manier, ik hou wel van deze strakke stijl en onverwacht zitten er toch wel wat meer ogen en haken aan dan ik dacht. Eerder heb ik al boeken gemaakt in deze stijl, en met spectaculairdere naaipatronen, maar dit is het eerste waarbij ik de instructies uit 'Japanese Bookbinding' van Kõjirõ Ikegami (bijna) goed heb gevolgd.
Wat deed ik anders dan beschreven... De maat is niet volgens het boekje, evenals het aantal naaigaten en het beschermhoekje heeft ook niet de goede maat.
De eerste actie was een bewuste keuze, omdat ik gewoon printerpapier, zonder op maat snijden, wilde gebruiken.
Het hoekje is een centimeter te lang aan de rug, maar dat merkte ik pas toen het al vastgeplakt zat. Daardoor kwam de voorgeschreven plaats van de gaatjes in het gedrang en heb ik er maar een 7-gaats ipv een 5-gaats van gemaakt :)
O ja, en ik heb ook niet het 'verplichte' titelplaatje op het boek geplakt, ik vond niets in de voorraad dat ik mooi genoeg vond...

A binding in Japanese style, it's the clean lines of this design that really appeal to me. I've made books looking like this earlier and with some cooler patterns too, but this one is a first made with the instructions found in 'Japanese Bookbinding' by Kõjirõ Ikegami. I did follow most of the directions, with some flaws of course. Among these flaws are the size of the book (dictated by the paper I had on hand), the number of stabholes and the dimensions of the corner piece.
I misread my ruler (what's new) when cutting the cornerpieces and didn't notice that until it was pasted to the book. That made me recalculate the place of the stabs and for my 'feel of design' i than needed two extra holes :)
O, and not to forget, I didn't attach the 'mandatory' title strip, couldn't find a piece i liked enough in my stash...




Japans gebonden boeken hebben een slappe omslag en dubbelgevouwen pagina's die met de dichte kant naar voren in het boek zitten. Verder heeft zo'n boek een 'binnenbinding' die er voor zorgt dat het niet uit elkaar valt mocht het garen van de 'buitenbinding' breken.
Japanese bound books have a 'limp' cover and folded pages with the fold to the front. Nice to know is these books have an inner binding which prevent the pages falling apart in case the thread of the outer binding snaps.



Het omslagpapier had het moeilijk tijdens het omvouwen, het is hier en daar zelfs wat gescheurd. Voor een volgende keer toch maar eens Japans papier aanschaffen, dat is wat plooibaarder.
The paper for the cover had a hard time when i folded it. It almost teared at some places. For a next try I want to lay my hands on some Japanese paper, that should be more pliable.



Het zwarte papier heeft een mooie nerfstructuur. Trouwens nooit geweten hoe moeilijk het is zwart papier goed op de foto te zetten...
The black paper has a nice wood nerve structure. By the way, I never realized before how hard it is to take a proper photo from black paper...


post signature

8 comments:

  1. Ik vind hem prachtig,inderdaad even goed kijken voor de structuur maar het is echt een plaatje!

    ReplyDelete
  2. Wat een sjiek exemplaar, echt heel mooi. En zwart is inderdaad een moeilijke kleur om te fotograferen.

    ReplyDelete
  3. What!! you didn´t follow the rules.....how terrible of you ;))
    I make a lot of this style too but I guess I don´t follow the "rules" either as I never do the inner binding thing....shame on ME!!!

    ReplyDelete
  4. Hij is prachtig geworden Dymphie! Je gaat al aardig richting de 50 :o)) Ik kom zeker weer terug.

    ReplyDelete
  5. Mooi hoor zo'n Japanse manier van boekbinden. Ziet er heel strak en modern uit.

    ReplyDelete
  6. I am so impressed with how far you have gone with your books. Each one is a treasure. Hope summer is treating you well.
    I recently moved into a new blog home...hope you can stop by to visit me soon! :)

    ReplyDelete
  7. Strak en sjiek, jammer van je strubbelingen maar het resultaat is prachtig.

    ReplyDelete
  8. 'T is weer dik in orde,niet alleen een heel mooi boekje maar ook mooi op foto gezet!

    ReplyDelete

Leuk dat je m'n blog bezoekt, bedankt voor je reactie!


Thanks for visiting my blog. It's fun to read your comment!

Related Posts with Thumbnails

yep, i'm counting too :)