Mijn boeken vind je hier: boeken op Papieren Avonturen





11 January 2013

op m'n werktafel 20
on my worktable 20

Afgelopen week kwam ik op het blog van Linda Germain terecht, prachtige prints met behulp van zelf gegoten gelatineplaten. En ze schreef een artikel over het maken van platen met agar agar: klik. Dat wilde ik ook eens proberen, dus ik kocht eens agar agar (en een doosje gelatinepoeder) in de Chinese supermarkt.
Last week I found out about Linda Germain's blog, wonderful prints with her homemade gelatine print plates. And she wrote an article about the use of agar agar: click. The DIY part is right up my alley, so I went shopping for agar agar (and a box gelatine powder) at the Chinese supermarket. 
Het eerste experiment met agar. Twee agar stangen en een liter water leverden de plaat van de foto. Gemaakt in een lage braadslee van 19x26 cm en gestort op een glasplaat.
De gel is iets kwetsbaar, maar het geeft prima prints, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Wat ik wel zeker weet is dat ik nog wat zal moeten oefenen voor een beetje leuk resultaat :)

The first experiment with agar. Two agar sticks and a litre water resulted in the plate on the photo above. It's made in an shallow roasting pan and turned on a glass plate. 
The gel is a bit vulnerable, the prints look nice, but I do not have any comparison. What I do know is that I need some practice to get results I really like :)


Hierboven dan de eerste resultaten. Gewoon wat door elkaar gerommeld op stroken restpapier.
Deze plaat blijft voorlopig in gebruik, want juist het effect van een 'verweerde' plaat vind ik erg mooi. Linda Germain heeft er een video van gemaakt: klik. Mijn agarplaat zal dan ook gebruikt worden tot er gaten in vallen en dan nog even. Daarna komt de gelatinepoeder aan de beurt.
Kortom: wordt vervolgd :)
Above the first prints. Just some putzing on strips scrap paper.
This plate will be in use for the coming time, because especially the effect of a worn-out plate appeals to me. Linda Germain made a video of her work from one of those plates: click. So it's obvious my agar plate will be used until holes appear and than some more. When really done I will proceed with the gelatine powder.
In short: to be continued :)


post signature

16 comments:

  1. Nou, ik vind deze resultaten heel goed Dymphie!
    Zien er geweldig goed uit. En als het goed werkt met jouw mengseltjes, prima natuurlijk.
    Ik ben wel heel benieuwd hoe lang je er mee gaat doen. Moet het in de koelkast? Gaat het dan niet condenseren als je het eruit haalt? Heel benieuwd naar de rest van de prints die je gaat maken.
    Maar ik ben nog steeds heel blij met mijn gelliplate hoor, ha ha!
    Fijn weekend, groetjes van Yvon

    ReplyDelete
  2. oh-oh, ik voel een nieuwe hobby opkomen....
    prachtig, inderdaad vooral als de plak een beetje verweerd raakt, net oude negatieven.
    ik ga me eens in het proces verdiepen, want het lijkt me erg leuk om te doen.
    hopelijk laat je binnenkort nog wat experimenten zien!
    groetjes
    Evelyn

    ReplyDelete
  3. Wat een vondst!
    ERG leuk!
    Ook de resultaten mogen er zijn!!!
    Fijn weekend,

    Jolette

    ReplyDelete
  4. gaaf, super resultaten! Fijn weekend!

    ReplyDelete
  5. OH how fantastic Dymphie!
    Your colors and designs are WOW!
    I think your results are wonderful!!!

    I too am using a homemade gelatine plate.
    I boil mine (in a pot just for that) every 4 weeks or so to keep it fresh.
    My first homemade gelli plate got yucky after a couple of months in the refrigerator.
    Sadly that means I don't have any patina as it freshens up good as new each time.

    Our local mixed media art group is playing (again!) with monoprinting this weekend.
    I can hardly wait :)
    Looking forward to seeing more of your creations...it is hard to stop isn't it :)
    oxo

    ReplyDelete
  6. Oh just watched the moldy video ;)
    AND
    Linda G's results are amazing!!!
    I must say when my gelatine plate went bad it smelled terrible and was slimy and well I won't go on...but I had to throw it away QUICK LOL
    there must be a fine line of moldy and expired hah!

    ReplyDelete
  7. Wat leuk, dymphie, en ik vindt je resultaten heel erg mooi! Het past helemaal bij jou en je mooie boekjes, in ieder geval, ik zie het wel als een book-cover verschijnen op je blog LOL

    ...en ik heb begrepen dat je de plates ook kunt recyclen, dus gewoon weer verwarmen en opnieuw storten... weet niet of dat ook met agar-agar kan.. maar ik meen op het blog van Linda Germain gelezen te hebben dat het haar is geluk...

    ReplyDelete
  8. ohhhhh Dymphie...I have a gelatine plate from Gelli and it never goes bad. Too bad I don´t live closer I would bring it over for some printing fun. I like the colors of your putzing examples...they turned out great!

    ReplyDelete
  9. Geweldig!! Ik ben benieuwd naar de rest!

    ReplyDelete
  10. Ziet er super uit, de middelste is mijn favoriet.

    ReplyDelete
  11. Wat gaaf, dit ga ik dringend nader bestuderen.

    ReplyDelete
  12. Super resultaten alvast! Heel erg leuk experiment! Ik blijf het volgen!

    ReplyDelete
  13. super, resultaat, maar voordat ik ga knoeien met dit recept koop ik liever een gelplaat ☺

    ReplyDelete
  14. Wat een leuke resultaten, super. Ben benieuwd wat we nog meer te zien krijgen.
    Groetjes,
    Ini

    ReplyDelete
  15. Oh wow! Ik heb toevallig net daar een technieklesje over gezien, het gebruik van een gelli plate :-D Ik heb je foto en de link van Linda gebruikt op pinterest, wilde ik je even laten weten!
    (mijn pinterest: http://pinterest.com/littledotcrafts/)
    xxDebbie

    ReplyDelete
  16. Hoorde nog maar pas van het bestaan van Gelli..nogwattus van Yvon, nu dit, ik vind het geweldig!! Prachtige resultaten, leuk bloghoofd als product, maar er volgen vast en zeker nog heel wat boekomslagen enz...!

    ReplyDelete

Leuk dat je m'n blog bezoekt, bedankt voor je reactie!


Thanks for visiting my blog. It's fun to read your comment!

Related Posts with Thumbnails

yep, i'm counting too :)