30 September 2014

noteninkt
walnut ink





We logeerden een paar dagen naast een okkernotenboom en dan sjouw je natuurlijk behalve wat van de noten, ook bolsters mee naar huis.
We stayed a few days next to a walnut tree. And besides some walnuts, you'll haul husks home too.





Het plan was om inkt te maken van de bolsters. Even niet opletten en het meeste was de pan uit gekookt, dus ik had maar een klein flesje nodig...
The plan was to make ink out of the husks. I didn't pay attention for a moment and most boiled over, so I only needed a small bottle...




Eerste test, vlekken maken op papier en onleesbare woorden schrijven met een pipet. De vellen worden een boekje in japanse stijl.
First test, making stains on pages and writing unreadable words with a pipette. The sheets will become a stabbound book.



Inktrecepten kun je makkelijk vinden op internet (ik heb zomaar wat gedaan)
ink recepies can be easily found on the internet (I just went for it and didn't do a research first)



post signature

17 September 2014

miniboek in japanse stijl
mini book in japanese style


Voor ik m'n 'echte' foto's eens goed had bekeken, was het boekje al vertrokken naar verre oorden. Dus dan toch maar de Instagramkiekjescollage ;) en de twee detailfoto's die ik kon redden.
Before I did take a proper look at my 'real' photos the booklet took of to far away regions. So I decided to post the Instagram snapshot collage and the two detail pics I could save.


Restjes Zaansch bord en stijfselmarmerpapier
Scraps of Zaansch bord and paste paper 





Rood borduurgaren en twee voorkanten
Red embroidery floss and two frontsides




Op deze foto's is de mini groter dan in 't echt: 12,5 x 8.5cm
Larger on these photos than in real life: 5"x3.5"


post signature

12 September 2014

op mijn werktafel
on my worktable




Een telefoonkiekje van wat restjes waarmee ik een boekje naaide in Japans stijl. Dit weekend ga ik 'echte' foto's maken van het resultaat :)
A cellphone snapshot from the scraps I used to sew a Japanes style stabbinding. This weekend I will make 'real' photos of the result :)




post signature

05 August 2014

e-readermapje
e-reader case


Eigenlijk was het wel een beetje raar verzoek...
As a bookbinder I had my doubts on this request...




Maar hij gaat een rondje Nederland fietsen en vond geen hoes naar z'n zin voor de e-reader. Tja, zeg dan maar eens 'nee'.
But he is going on a cycle tour along the Dutch borders and didn't find an e-reader case he liked. So who am I to say 'no' to this suggestion.





Boffen, er lag nog een oud boek dat ongeveer de goede maat had. En eerlijk gezegd ben ik niet zo kleinzielig als het om oude, min of meer waardeloze boeken gaat. Dus samen met een stukje elastiek en wat mooi papier (Zaansch bord) was het etui snel gemaakt
I happened to have an old book that was about the right size and I'm not faint-hearted when it comes to use old, more or less worthless books. Together with some elastic band and nice paper (Zaansch bord) this holder was assembled in no time.






Bovendien zie ik de voordelen van een e-reader wel hoor. Zeker als je een paar weken per fiets rond gaat trekken...
Don't get me wrong, I can see the benefits of an e-reader. Especially when you go on a cycle tour for a few weeks...






:)






post signature

26 July 2014

doosje op maat
box made to size

Deze week maakte ik een doosje van grijsbord. Mijn Japanse gatenboor had, na meer dan 10 jaar in plastic te wonen, dringend een aardig huisje nodig. 
This week I made a box out of grey board. My Japanese screw punch needed a neat home after living for 10+ years in plastic. 


Het is een kleine, de buitenmaten: 15x7x3,5 cm
De doos is bekleed met heel dun grijsbord (ruggebord), dat maakt dat je de lijmnaden van het dikke karton niet ziet. Omdat het bord zo'n mooi zacht uiterlijk heeft heb ik het ingewreven met bijenwas, dat maakt het nog een beetje zachter.
It's a small one, the outside measures: 6"x2.75"x1.38"
The box is covered with very thin grey board, which makes the thick cardboard 'glue seams' invisible. Because the board has such a nice feel to it I rubbed it with bees wax, this makes it even feel better. 


Het is een heel stevig doosje, opgebouwd uit heel veel lagen karton. Het blok met bitjes kan uit het doosje, dat leek me handig.
It's a really sturdy box, made of lots of layers of board. The block with bits is removable from the box, seemed handy to me.



Veel beter toch, dan die plastic zakjes?
Much better than the plastic bags, not?


Op Instagram kun je de doos in aanbouw zien: klik en nog een bovenaanzicht: klik
On Instagram you can see the box under construction: click and a view from above: click


Fijn weekend gewenst!
Have lovely weekend!


post signature

21 July 2014

30 van hetzelfde
30 of the same

Een oplage van 30 dichtbundeltjes
An edition of thirty poem collections



Gebonden in Zaansch bord met een 'Keith Smith steek'
Bound in Zaansch bord with a 'Keith Smith stitch' 



Er werd nog even getwijfeld: wel of geen wikkel
There was some doubt: a wrapper or not


Het werd 'ja' voor de wikkel
He said 'yes' to the wrapper


Z'n bekende groet aan het einde van e-mails (een...groet en altijd zonder spaties)
His well-known greeting to end emails (words without spaces)


Toch mooi zo'n rijtje steken
Lovely stitches in a row


Foto's van het werk in uitvoering zijn te zien op mijn (spiksplinternieuwe) Instagram account: klik
Photos of the work in progress can be seen on my (brand new) Instagram account: click




post signature

12 July 2014

synchroonkijken 2014
dag 6: strepen


#synchroonkijken #dag6 #strepen #50mm #werktafel #kapitaalband




Deze week doe ik mee met Synchroonkijken, 7 dagen lang iedere dag een foto-opdracht. Ik ga m'n best doen alle dagen een foto te maken en te posten.
This week I'll join 'Synchroonkijken', a photo challenge of 7 days. I hope to post a photo each day at a random time.

Alle strepen van dag 6 worden op Pinterest verzameld: klik
All photos of day 6 will be collected on a Pinterest board: click




post signature

25 June 2014

geweven boek met Zaansch bord
woven codex out of Zaansch bord

Na het proefje van vorige week, heb ik dezelfde binding nog eens gemaakt. Nu met de omslag en inslag van bruin Zaansch bord.
After making a test binding last week I made the same binding again. This time with the cover and 'weaving' strips from brown Zaansch bord.




Binnenin Zaansch bord en simili japon als pagina's
Inside Zaansch bord and simili japon for pages



De strip waarmee ik de weefbinding maakte heb ik 'gerafeld gelaten, het papier heeft gewoon niet veel opsmuk nodig. 
The strip I used for weaving frayed a little on the way, that just happens when 'weaving' paper strips. I like the effect and left it that way, the paper just doesn't need much adornment.






Aan de lange randen van de strips zie je nog de schepranden
On the long sides of the strips you'll notice the deckled edges






Dit papier leent zich heel best voor bindingen zonder garen en lijm
This paper is just perfect for bindings without sewing and glueing




Op naar een volgende versie :)
On to a next variation :)

post signature

22 June 2014

zondag
sunday


Een paar dagen terug ging ik naar Westzaan en bracht mee...
A few days back I went to Westzaan and brought home...



alle kleuren Zaansch bord :)
all colors Zaansch bord :)



Afgelopen winter brak een roede van papiermolen 'De Schoolmeester', in september wordt er weer een nieuwe geplaatst. 't Is toch wel een gek gezicht, zo'n molen met maar twee wieken.
Last winter one of the sail-arms from paper mill 'De Schoolmeester' broke off, in september a new one will be placed. It's a strange sighting, a windmill with only two arms.


Op Youtube vind je verschillende filmpjes van de molen en het papiermaken
On Youtube you can find a few videos off the mill and the paper making





Geniet van de zondag!

Enjoy the sunday!



post signature






03 June 2014

texture tuesday - nature edition


I just love geraniums



Editing in Gimp: KK_waterfront texture and some masking over the flower 




I didn't edit the photo with this song in mind, it's just both beautiful, each on it's own Just breathe




More Texture Tuesday at Kim Klassen: click




post signature

02 June 2014

zeefdrukken
screen printing



Ampersand en spat zijn gedrukt met handgesneden sjablonen. Het oranje en groen zijn in het echt fluo-kleuren, lastig op de foto te zetten.
Ampersand and splatter are hand cut stencils. The orange and green are fluo-colors in real life, hard to capture on a photo.


Woorden en wolk zijn van een belichte zeef. Er was meer tekst, maar met een dikke typfout en dat zag ik pas toen de zeef helemaal klaar was om te gaan drukken, uch... Nu ben ik van plan de rest er maar bij te gaan schrijven, ooit...
Words and cloud are made with a photo screen. There was more text on the screen, but with an enourmous typo I didn't notice until we started to print, ugh... Now I have vague plans to handwrite the remains of the quote... 






De opstapcursus zeefdrukken bij de Grafische Werkplaats in Den Haag is een absolute aanrader. Sjablonen snijden, film voorbereiden om een zeef te belichten, zeef belichten en drukken. Het smaakt naar meer :)
The beginners lessons at the Grafische werkplaats in The Hague are just so much fun. Cutting stencils, preparing film, exposing the photo emulsion on the screen and printing. It tastes for more :)



post signature

30 May 2014

knopenboek
button book


De derde in deze serie is genaaid met vlastouw en heeft een hergebruikte houten knoop als sluiting.
The third one in this series is sewn with flax twine and has a re-used wooden button as closure.





Meestal pers ik het gevouwen tekstpapier voor ik ga naaien. Deze keer niet en dat bolle geeft wel een leuk extra ruig effect, net als het losjes om het boek gewonden touw doet.
Usually I will press the folded text paper flat before sewing. Not this time and the bulk gives a nice extra rough feel to it, as does the loosely enwounded twine. 




Dit vel kwam destijds een beetje rafelig uit het schepraam, de losse vezels aan de rand zorgen ook weer een mooi extraatje
This sheet came a little frayed from the screen, the loose fibers on the side provide another nice touch




Merk je het? Ik ben een beetje verkikkerd op deze steek
Is it obvious? I'm really liking this stitch 





- Bug - Bead - Button -
nog een 'b'-boek verzinnen zal niet meevallen (deze drie gingen eigenlijk per ongeluk...)
thinking up another 'b'-book will not be easy (these three just happened...)



Een mooi weekend gewenst!
Wish you a lovely weekend!




post signature